We leven in een innovatieve en creatieve wereld. De wereld om ons heen verandert snel. De Innovatieve Meesters van Elferink & Kortier Advocaten houden de ontwikkelingen op onze vakgebieden voor u bij in deze databank.
Onderwijs
Of u nu werkt in het hoger onderwijs (zoals universiteiten of hogescholen) of in het primair of voortgezet onderwijs; u heeft in uw sector te maken met uiteenlopende juridische vraagstukken. Van het beschermen van persoonsgegevens van leerlingen en studenten tot het uitonderhandelen van complexe contracten voor ICT-oplossingen en samenwerkingen met externe partijen.
De Innovatieve Meesters van Elferink & Kortier Advocaten hebben jarenlange ervaring met het adviseren van onderwijsorganisaties. Regelmatig komen vragen voorbij als: hoe zit het met gebruik van AI (zoals ChatGPT of Dall-E) in het onderwijs? Of met het gebruik van auteursrechtelijk beschermd lesmateriaal? En hoe ga ik om met een gevoelig datalek waarbij gegevens van leerlingen betrokken zijn?
Wij zorgen samen met u dat u voldoet aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy, data, ICT-recht en intellectueel eigendomsrecht. Wij helpen u graag om een veilige en innovatieve leeromgeving te creëren.
We staan daarbij niet alleen met raad en daad naast u; maar óók letterlijk vóór de klas. Wij geven namelijk veel gastcolleges en cursussen aan studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen. Wij vinden het leuk en belangrijk om onze kennis met u te delen. Wat dat betreft zit onderwijs in ons DNA, net als bij u!
Wij werken onder andere voor: Universiteiten, Hogescholen, MBO’s, primair onderwijs en voortgezet onderwijs, scholenstichtingen, andere onderwijs- en cursusinstellingen, educatieve uitgevers, kinderopvangorganisaties, privacy onderwijsinstellingen, online onderwijsplatformen, beroepsopleidingen, onderzoeksinstituten en kenniscentra, leveranciers en ontwikkelaars van leermiddelen en softwareleveranciers die zich richten op onderwijs.
Bekijk de meeste recente artikelen over onderwijs
Het komt regelmatig voor dat werken waar auteursrecht op rust, zonder toestemming worden verspreid via het internet. Denk bijv. aan een video met daarin een liedje van een bekende artiest. Indien de auteursrechthebbende vervolgens de schade wil verhalen heeft hij de keuze uit twee partijen: de verspreider (of uploader), én het platform waarop het is geüpload. In veel gevallen wordt gekozen voor het platform. Toch blijkt uit deze zaak tussen de Erasmus Universiteit en online studieplatform Studeersnel dat dit niet altijd even gunstig uitpakt. Het online platform maakt volgens de rechter zelf geen inbreuk door het auteursrechtelijk beschermde materiaal van de Erasmus Universiteit te verspreiden.
Op 12 juli 2024 is de AI-verordening officieel gepubliceerd. Na een lang discussietraject zijn er veranderingen doorgevoerd in de uiteindelijke wettekst ten opzichte van de teksten die hiervoor beschikbaar waren. Om die reden is bepaalde informatie vermeld in eerdere blogs in onze AI-serie inmiddels niet meer up to date. Deze blog updatet daarom de inhoud van AI-blog Deel 2:'Artificiële intelligentie (AI)-verordening: verplichtingen AI-aanbieders en -exploitanten' waar nodig.
Op 12 juli 2024 is de AI-verordening officieel gepubliceerd. Na een lang discussietraject zijn er veranderingen doorgevoerd in de uiteindelijke wettekst ten opzichte van de teksten die hiervoor beschikbaar waren. Om die reden is bepaalde informatie vermeld in eerdere blogs in onze AI-serie inmiddels niet meer up to date. Deze blog updatet daarom de inhoud van Deel 1: Definities en werking waar nodig.
In deze miniserie binnen onze blogserie over AI behandelen we enkele aspecten van het bredere onderwerp AI in samenhang met het auteursrecht. In een aantal opeenvolgende blogs over AI en auteursrecht lichten wij enkele onderwerpen uit, waarbij wij onderscheid maken in de zogeheten ‘inputkant’ van de AI en de ‘outputkant’ van de AI. Waar in deel 3 auteursrechtvragen aan bod kwamen die zagen op de AI als vervaardiger (output) en de vraag of daarop auteursrechten kunnen rusten, staat in het huidige deel (deel 5) de inputkant centraal. De volgende vragen komen aan de orde:
- Mag een AI-systeem / een robot ‘getraind’ worden met werken die beschermd zijn onder het auteursrecht?
- Maakt het AI-systeem / de robot daarbij in het (voorbereidende) samenstellingsproces – bij de ontwikkeling van een AI-model – inbreuk op auteursrechten van anderen?
- Voor de training van een AI-model / robot maken veel ontwikkelaars gebruik van materialen die zij op het internet vinden door middel van bijvoorbeeld ‘webscraping’. Op deze materialen rusten vaak intellectuele eigendomsrechten van derden. Is het uitvoeren van webscraping juridisch toegestaan? Mogen AI-/robotontwikkelaars voor de training van datasets ten behoeve van een AI-model / robot zomaar gebruikmaken van auteursrechtelijk beschermde werken van derden?
- Kunnen AI-/robotontwikkelaars daarbij een beroep doen op de uitzondering voor tekst- en datamining ex art. 15o Auteurswet?