We leven in een innovatieve en creatieve wereld. De wereld om ons heen verandert snel. De Innovatieve Meesters van Elferink & Kortier Advocaten houden de ontwikkelingen op onze vakgebieden voor u bij in deze databank.
Overheid
Overheidsorganisaties, zoals gemeenten, samenwerkingsverbanden, provincies, ministeries of ZBO’s, opereren vaak in een complexe juridische omgeving. Transparantie en openheid, gegevensbescherming en het nakomen van wettelijke verplichtingen staan daarbij centraal. Wij adviseren overheden en publieke instellingen op het gebied van privacy (zoals de AVG) en data, ICT-contracten, en intellectueel eigendom.
Denk daarbij aan zaken als Woo-verzoeken, inzageverzoeken op grond van de AVG, het behandelen van privacy-klachten, het procederen over door de Autoriteit Persoonsgegevens aan bestuursorganen opgelegde boetes, maar ook het adviseren over de vraag of een voorgenomen gegevensverwerking wel of niet is toegestaan. Ook het delen van persoonsgegevens en overige data binnen het sociaal domein of in samenwerkingsverbanden, behoort tot onze expertise. Onze kennis beperkt zich niet alleen tot de AVG en sectorale wetgeving, maar strekt zich ook uit over andere data-wetgeving waar overheden aan gebonden zijn, zoals de Data Act en de Data Governance Act.
Wij hebben veel ervaring met het adviseren over het snijvlak van vertrouwelijkheid (AVG / Privacy) enerzijds en openbaarheid (Archiefwet, Wet Open Overheid, Wet Hergebruik Overheidsinformatie etc) anderzijds. Wij geven al jaren cursussen aan informatieprofessionals werkzaam bij overheidsarchieven.
Daarnaast ondersteunen we bij de juridische aspecten van digitalisering en smart city-initiatieven. Uiteraard adviseren wij daarnaast graag over ICT-aanbestedingen.
Met onze expertise zorgen we ervoor dat uw organisatie voldoet aan de steeds veranderende eisen en wet- en regelgeving.
Wij werken o.a. voor: Gemeenten en provincies, Ministeries en overheidsdiensten, Publieke gezondheidsorganisaties (zoals GGD), Semi-overheidsinstellingen en ZBO’s (Zelfstandige bestuursorganen), Regionale samenwerkingsverbanden, Waterschappen, (Semi-)Overheidsarchieven. Openbare instellingen voor cultuur en onderwijs, overheidsgerelateerde ICT-leveranciers, Europese en internationale overheidsinstanties, Veiligheidsregio's en noodhulpdiensten.
Bekijk de meeste recente artikelen over de overheid
Neemt u een IT-dienst af? Of biedt u er juist een aan? Dan is het goed om u te realiseren dat de wet vereist dat u tijdig moet klagen als de dienst een gebrek bevat.
De klachtplicht zorgt ervoor dat een leverancier niet onterecht lang moet wachten op eventuele klachten over bijvoorbeeld softwarefouten, systeemstoringen of gebrekkige dienstverlening. De afnemer van software of een IT-dienst moet na ontdekking binnen redelijke termijn klagen over deze problemen, anders schendt hij zijn klachtplicht. En wat als hij dat niet doet? Daarover gaat deze blog.
Op 12 juli 2024 is de AI-verordening officieel gepubliceerd. Na een lang discussietraject zijn er veranderingen doorgevoerd in de uiteindelijke wettekst ten opzichte van de teksten die hiervoor beschikbaar waren. Om die reden is bepaalde informatie vermeld in eerdere blogs in onze AI-serie inmiddels niet meer up to date. Deze blog updatet daarom de inhoud van AI-blog Deel 2:'Artificiële intelligentie (AI)-verordening: verplichtingen AI-aanbieders en -exploitanten' waar nodig.
Op 12 juli 2024 is de AI-verordening officieel gepubliceerd. Na een lang discussietraject zijn er veranderingen doorgevoerd in de uiteindelijke wettekst ten opzichte van de teksten die hiervoor beschikbaar waren. Om die reden is bepaalde informatie vermeld in eerdere blogs in onze AI-serie inmiddels niet meer up to date. Deze blog updatet daarom de inhoud van Deel 1: Definities en werking waar nodig.